Netoxicky ke zdraví

Vitamín D: co je důležité vědět + které doplňky doporučuji

S déčkem to není “jen tak” :). Opravdu důležitý je celkový kontext, není to jen o doplňku – proto jsem se pokusila dát dohromady dle mne nejdůležitější informace. Tak pojďme na to :).

Důležitost vitamínu D + K2

D3 je pro nás naprosto zásadní vitamín (i když by sedělo více označení hormon, vysvětlím), který hraje neskutečnou roli nejen pro imunitní systém a správnou funkci kostí, kloubů, zubů. Je také protivirový, proto když začala doba covidová, tak jsme ho měli v lékárně imrvere vyprodaný :D. 

Reguluje vstřebávání fosforu a vápníku ze střeva, proto je tady důležité si říci – pokud suplementujeme vitamín D3, tak nejlépe dohromady s vitamínem K2, který ten vápník vezme a šoupne jej kam patří – do pevných tkání (zuby, kosti). Bez dostatku K2 se vápník rád ukládá v tkáních měkkých – cévy (což může vést k ateroskleróze) a ledvinách. 

Proto popravdě nerozumím tomu, proč často lékaři mnoha a mnoha lidem píšou roky až desetiletí Vigantol, aniž by zmínili, že je nezbytné k tomu užívat K2 (i hořčík). To může být průser.

Takto to měl i můj tatínek – tuším 20 let naordinováno lékařem, než jsem vystudovala a začala se o to zajímat :).

K2 je pro tělo extrémně důležitý a zároveň hodně přehlížený vitamín. Doporučuji si pohlídat, aby v doplňcích byla bioaktivní forma vitamínu K2 – menachinon-7.

Běžně “Ká dvojku” vyrábí náš střevní mikrobiom, ale pokud suplementujeme déčko dlouhodobě, či ve větších dávkách, pak je určitě důležité, aby byly dohromady spolu! 🙂 

Přirozeným zdrojem K2 je máslo, játra a vejce ze zvířat “pasoucích” se na trávě, a fermentované kyselé zelí. 

Ale pojďme zpátky k déčku :). 

Vitamín D si naše tělo přirozeně tvoří v kůži – díky UVB paprskům slunečního světla jej vytváří z derivátu cholesterolu (aby se dobře tvořil, dobrým zdrojem kvalitního cholesterolu je pro nás sádlo, máslo a vejce, opět z ekologických chovů je ten zdroj někde úplně jinde). 

Samozřejmě v letním poledním čase se sluníčku moc nevystavovat, kdyžtak s ochranou, jinak je ale pro nás zásadní zdaleka nejen “jenom” kvůli déčku a dobré náladě :). 

Poté se déčko z kůže transportuje do jater a ledvin, kde hydroxylací vzniká aktivní hormonální forma – kalcitriol. Konečným produktem je tedy hormon a viděla jsem studii, která uváděla že tato forma působí jako antibiotikum a ovlivňuje více než 200 genů v široké škále tkání. Tady jde krásně vidět, jak si tělo neustále pomáhá samo, pokud mu neupíráme dostatek přirozených zdrojů 🙂

Pro správnou přeměnu vitamínu D3 na aktivní formu je důležitý hořčík, což vás už určitě nepřekvapí – říkám to stále, že hořčík je úplně na všechno 🙂

A proto je průser, že chemický průmysl rapidně snížil jeho přirozeně vysoké množství v půdě, vodě (tzn i ve stravě). 

Dříve jsme nepotřebovali doplňky vitamínu D a hořčíku (atakdále), protože jsme byli na slunci a získávali jej z půdy – nepotřebovali jsme lékárny. Dnes je to horší – platíme za pohodlí, řekla bych 🙂

Jak to vidím a dělám já? 🙂

Od března do října v našich podmínkách doporučuji být prostě venku, alespoň hodinku denně na sluníčku :).

A tělo je chytré, všechno je tady na planetě chytré :). Takže si schovává déčko “do zásoby” a z ní v zimě čerpá. Uchovává jej v tucích – je proto důležité, hlavně v zimě, ty správné tělu dodávat. 

Jenže doba moderní si bere svou daň a my trávíme spoustu času zavření nejen v práci, ale pak i doma u počítačů, “obstarávání” rodiny a venku už se dávno netráví tolik času, jako tomu bývalo kdysi. A hladina déčka klesá. Proto se často mluví o deficitech u mnoha lidí.

Co s tím? Víte, ono úplně nejlepší je jít do ZÁKLADU, neřešit příznaky, ale jít po příčině – “načerpat” si jej v létě a v zimě nebýt pořád zavření, i když tu sílu slunce už nemá :).

Jíst dostatek kvalitních potravin z živočišné říše, aby tvorba “vitamínu” probíhala jako po másle (doslova :)).

Vitamín D obsahují také ryby, ale tady je důležité hlídat si zdroj, aby nedošlo také k nadměrnému příjmu rtuti – doporučuji si jej v zimě třeba 3x týdně dopřát např. z Rosity – kvalitního rybího oleje. 

Taky doporučuji do jídelníčku zařazovat banány s avokádem pro příjem hořčíku (i draslíku) a suplementovat jej kvalitním hořčíkem bisglycinátem formou doplňků. 

Jestliže i tak cítíte, že potřebujete vitamín D doplnit, pak: 

POTRAVNÍ DOPLŇKY

V lékárnách mne nabídka po pravdě moc neuspokojuje. Pokud však budete volit z tama – volte vždy v kapslích. Často se prodávají v tabletkách, bez tukové složky – horší biodostupnost do těla.

Forma tablet navíc vyžaduje používání velkého množství zbytečných pomocných látek.

Vitamín D3 se získává převážně z lanolinu z ovčí vlny. Doposud jsem rozlišovala tyto výrobky na “hooodně kvalitní” – např. WoldoHealth, Puravia labs, které jsem doporučovala..) a “ty ostatní” – Terezia, Jamieson – běžně známé z lékárny, u nichž kvalitu nejsem schopna posoudit.

Nedávno mi však bylo odpovězeno na můj dotaz k procesu výroby a zjistila jsem, že proces získávání déčka z lanolinu je i u kvalitních výrobců provázen používáním velkého množství chemických látek a rozpouštědel. Proto se nově přikláním k doplňování déčka získaného z řasy Algae, kde se toto údajně neděje :).

Dávkování (následné info je pouze mé doporučení, dávkování se v různých zdrojích a výrobcích liší, doporučuji dle mého pocitu a zkušeností). Konzultujte se svým lékařem či lékárníkem. 

  • Miminka a malé děti : 400-600 IU denně – obecně se doporučuje bez K2 (ten doplňovat ze stravy).  Jako doplněk se mi líbí Vitashine.
  • Děti ve věku 7-12 let: cca 600 IU- volila bych 2 kapky denně produktu Trime Vitamín D3

K2 se u dětí doporučuje nejdříve od tří let. Pouze v případech, kdy dochází k demineralizaci, zubním kazům… Tyto potíže jsou však pravděpodobně známkou nedostatečné výživy a hlavní úhel pohledu by měl proto směřovat tam :).  Volila bych produkt Trime D3+K2.

  • Starší děti: cca 1000 IU a dospělí 1000- 2000 IU denně v kombinaci s vitamínem K2 nejlépe v bioaktivní formě –  volila bych produkt Trime – Vitamín D3+K2 

A co Vigantol?

Vigantol je registrován jako lék a je dle mne kontroverzní. Můj úhel pohledu dokáži shrnout tímto: Každou chvíli mi do lékárny chodí zoufalé maminky, že jim dítě po Vigantolu pláče a kroutí se bolestí. A to jsou ještě ty maminky, které si to s tím spojí. Pak jsou maminky, které to nenapadne. že by to mohlo být z toho a kupují probiotika, Espumisan proti prdíkům atakdál… Po výměně za jiný zdroj je najednou jako zázrakem lépe :).

Mou teorií je, že zdroj a proces výroby nejsou dobré. Miminka jsou citlivější, proto u nich se hned projeví nežádoucí účinky. My dospělí toho zvládneme víc, proto nám se většinou neprojeví (i když jsem se setkala už i s paní, která na něj reagovala špatně, co se trávících potíží týče) ale znamená to, že je to v pořádku? 🙂

8 názorů na “Vitamín D: co je důležité vědět + které doplňky doporučuji”

    1. Petra Zehnálková

      Krásný den, určitě to není špatné ale nevidím to zde úplně jako podstatné. Důležitý je zdroj a aby byla obsažena kvalitní tuková složka 🙂

    1. Petra Zehnálková

      Krásný den, nevypadá to špatně, jen já upřednostňuji zdroj déčka pro malé děti z lišejníku a u tohoto jsem nenašla jaký mají zdroj, takže předpokládám lanolin – ten může být spoustu malých dětí problematický, ale také nemusí :). Co se týče déčka s K2 tak formu K2 mají v aktivní formě, takže super

    1. Petra Zehnálková

      Krásný den, Trime je vhodný i pro těhotné, jen pozor – těhotenské multivitamíny většinou vitamín D obsahují, tak ať toho neužíváte moc 🙂

  1. Dobrý den Petro, děkuji za článek. Mám syna 10m, Vigantol mu také dělal potíže.
    Jak mám prosím dávkovat Vitashine? Je ve spreji a předpokládám, že jeden vstřik je 1000 IU.

    1. Petra Zehnálková

      Krásný den, rádo se stalo :). Vitashine sprej má v jednom vstřiku 200 IU (v pěti vstřicích je těch 1000). Tedy doporučuji 2 vstřiky denně. Poprosila jsem i Janinku z cukrfreeshop.cz o naskladnění a je to tam. Slevový kód na vše tam platí petra5 🙂

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *